Publicaties - Beeldende kunst

Het huis van een etser

gepubliceerd in het december/ januari nummer van Zutphen Bruist

Zutphen is een stad vol fraaie monumenten. Elke maand kiest Zutphen Bruist samen met het monumentenblad Zutphense Pracht een monument van de maand

Oude Wand 43/Armenhage 1

Als etser Wim van der Meij uit het raam van zijn atelier aan de Armenhage 1 kijkt, ziet hij een harnas op een stuk stadsmuur. Het harnas lijkt een verwijzing naar zijn werk. Etsen werd ooit bedacht door wapensmeden. Ze lieten bijenwas op het harnas uitharden, tekenden daar met een scherp voorwerp in en goten er azijnzuur over. Op de plekken waar de waslaag was weggekrast, vrat het zuur zich in het metaal: de etsplaat was geboren! "Het is een zeer tijdrovende techniek," vertelt Van der Meij. Hij maakt zo'n acht tot twaalf etsplaten per jaar. Tussendoor maakt hij veel potlood- en pentekeningen. Ook in opdracht voor mensen die een afbeelding van hun huis willen.

Het pand tussen de Armenhage en de Oudewand met een dubbel adres is voor hem een bron van inspiratie. Voor het dubbele adres is een historische verklaring. De plek waar omstreeks 1820 het huidige pand werd gebouwd, maakte ooit deel uit van het driehoekige terrein van het Oude Convent (Adamanshuis of Agnietenconvent). Het convent, dat stamde uit 1340, werd in 1582 opgeheven omdat er nog maar twee bewoonsters waren. In de punt van het terrein, waar de Oudewand en de Armenhage bij elkaar komen, staat nog het beitelhuisje (zo genoemd vanwege de vorm), dat al in 1516 wordt genoemd. Maar behalve het beitelhuisje was iets verderop nog een armenhuisje, precies op de plek waar nu Van der Meij zijn woning en atelier heeft. Het armenhuisje werd in 1820 opgenomen in een nieuw huis. Van de Meij kwam daar achter tijdens opknapwerkzaamheden. De geschiedenis maakt de woning van Van der Meij tot een huis van verrassingen. Het begint er al mee dat het pand qua plattegrond doet denken aan een parallellogram. Daardoor kan de zon op hetzelfde moment door zowel de ramen aan de voorkant (Oudewand) als aan de achterkant (Armenhage) schijnen. De keuken kijkt uit over de Armenhage en een deel van de oude stadsmuur en deed oorspronkelijk dienst als paardenstal. In het atelier op de eerste verdieping zorgen hoge schuiframen voor veel licht. Daar staat de drukpers en de werktafel, waar al die fraaie prenten van Zutphen (maar ook Amsterdam) tot stand komen.

Tekst en foto's: Johan Bosveld en
 

Artez eindexamen- modeshow

Gepubliceerd in De Gelderlander van 8-6-2012

Gaat de moderne man in rok gekleed?

In een grote leegstaande fabriekshal op het industriepark Kleefse Waard presenteerde ArtEZ op 7 juni haar jaarlijkse prestigieuze eindexamen-modeshow. Ook dit jaar zijn er weer nominaties voor de Frans Molenaarprijs. Vier van de vijf genomineerden komen uit Arnhem. 

Lees meer: Artez eindexamen- modeshow

 

Spaensweerd en Ralph Lambertz

Het geluid van het knisperend grind op de oprijlaan kondigt een bezoeker aan. Een Rolls Royce Corniche stopt voor de deur van de historische buitenplaats uit 1650, Spaensweerd. Er stapt vandaag geen chauffeur met pet uit om de portieren te openen, maar een medewerker van The Gallery. In vroeger tijden kwamen hier regelmatig leden van het koninklijk huis op bezoek. De vrouw des huizes, Mevrouw Reesink (van de bekende Zutphense onderneming), gaf Engelse les aan koningin Juliana en Beatrix en Margriet zijn er ook vaak gesignaleerd.
"Over Spaensweerd kan je wel een boek schrijven. Het huis heeft zo'n bijzondere geschiedenis,"vertelt Henk Hummelen, de huidige eigenaar/bewoner van het landhuis, dat ook hotelkamers biedt en een trouwlocatie.

Lees meer: Spaensweerd en Ralph Lambertz

 

De Gotische kerken van Ben Haggeman


Gepubliceerd in De Stentor op 23-12-2011

Als kind zag hij de toren van de Walburgiskerk in vlammen opgaan. Nog steeds komt de Zutphense kerk terug in Ben Haggemans gelaagde tekeningen en zeefdrukken

Lees meer: De Gotische kerken van Ben Haggeman

 

Beelden die een gesprek oproepen


In de Stentor van vrijdag 16 december 2011

Beelden die een gesprek oproepen


De beelden van Herma Schellingerhoudt en Piet van Middelaar in de Oude Apotheek op de Zaadmarkt roepen allerlei associaties op.       
Bij binnenkomst zie je een lange slanke voet, die met zijn grote teen in het zand schrijft. Hoe kan dat? De gebeeldhouwde voet is bevestigd aan een lange kabel en opgehangen aan het hoge plafond van de galerie. Op de grond ligt een bergje fijn zand. Een klein duwtje en de voet draait eindeloos patronen in het zand. Het is een fascinerend gezicht om te zien hoe de grote teen als een lichte ploeg steeds wisselende patronen trekt. Soms lijken het wel mandala's. Is het een slinger van Foucault, waarmee men ooit bewees dat de aarde draait?

Lees meer: Beelden die een gesprek oproepen

 

Tien Zutphense indrukken

Vorig jaar verscheen van mijn hand het boekje Tien Zutphense  Indrukken over tien beeldend kunstenaars, die Zutphen uitbeeldden in grafiek. Het boekje en de prenten zijn  te koop bij de Zutphense Galerie Bozana Milic. De complete tekst vindt u onder de knop 

Lees meer: Tien Zutphense indrukken

 

Pagina 1 van 2

blank.jpg