Twitter en chat voor het goede doel

In De Stentor en andere Wegenerkranten van 12-4-2011
Het nieuwe fondswerven, ofwel crowdfunding, draait geheel om het internet. Een website is de spin in het web. Sociale netwerken, zoals Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter leiden je naar de website en andersom. In korte tijd mobiliseer je zo veel donateurs. Dat lukt vooral goed als er een mooie aanleiding is in de vorm van een actie of evenement en als men direct online geld over kan maken



"Je moet bij mijn vrienden niet met een 'geitenwollensokkenproject' aankomen." Lieselot Spliet(27) is na een stage in India betrokken geraakt bij een de Stichting Bal Rashmi Society in Jaipur. Samen met vriendin Aniek Sarneel vormt ze het Nederlands bestuur van deze club en zamelt ze geld in om van een weeshuis een school te maken. Tot nog toe valt het haar niet mee om nieuwe donateurs te vinden. "Gelukkig hebben we van de voormalige voorzitster een groep trouwe oudere donateurs meegekregen. Die krijgen regelmatig een nieuwsbrief en een persoonlijke bedankbrief als ze geld overmaken. Maar in ons eigen netwerk werkt die methode niet."
Het is Spliet een beetje overkomen. "Eigenlijk wilde ik alleen mijn hulp aanbieden, omdat ik tijdens mijn stage zo onder de indruk raakte van het ontwikkelingswerk van deze Stichting, maar de Nederlandse voorzitster had, gezien haar hoge leeftijd, net besloten ermee te stoppen. Samen met een vriendin heb ik het bestuur van haar overgenomen. Idee├źn hebben we genoeg, maar tijd is een probleem." Beide jonge bestuursleden hebben een fulltime baan en een druk sociaal leven.
Toch zit juist in dat drukke sociale leven de sleutel voor het succesvol fondsen werven. Het toverwoord is netwerken en dat doen de vrienden van Spliet veelvuldig op de sociale netwerken, Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter.
Maaike Hillesen, hoofd communicatie bij het Prins Bernard cultuurfonds, benadrukt dat je bij elk project de bijpassende media moet zoeken, die aansluiten bij de doelgroep. Stichting Rashmi Society Nederland heeft een trouwe aanhang van 70 plussers. Het medium dat daarbij past is de nieuwsbrief per post en de persoonlijke bedankbrief. Voor hen is geld doneren iets heel persoonlijks. Je loopt er niet mee te koop. De enige, die inzicht krijgt in de goede giften van deze donateurs, is de belastingadviseur, want ook de Stichting Rashmi is een anbi-organisatie (algemeen nut beogende instantie), waardoor de giften aftrekbaar zijn van de belasting. Zo discreet en solistisch als de ouderen liefdadigheid bedrijven, zo zichtbaar mag 'het goede geven' zijn voor de jongeren. De actie 'Serious Request' is het ultieme voorbeeld. Zichtbaarder kan het niet. De week voor kerst sloten drie DJ's zich op in een glazen huis om te vasten ten behoeve van aids-weeskinderen in Uganda. Wie geld stopte in de prominent aanwezige brievenbus, kan een foto van zichzelf als goede gever via de website bestellen. Alle media zijn ingezet. Met een resultaat van ruim 7 miljoen euro. Jong en oud heeft dat bij elkaar gebracht met kleine en grote giften.
Spliet is voorlopig al tevreden met de praktische hulp, die ze van haar vrienden krijgt zoals het maken van een website en het bedenken van benefietevenementen. "Ze zijn niet rijk," zegt ze, "nog niet."
Voor het jonge bestuur van de Bal Rashmi Society kan de 1% Club een goede partner zijn. Deze organisatie, in 2008 opgericht door Anna Chojnacka (31), bedacht een nieuwe vorm van ontwikkelingssamenwerking. Zij koppelt mensen, kennis en geld, vooral via Facebook en Twitter. De naam 1% club slaat op het idee dat je armoede uit de wereld kan helpen als iedereen 1% van zijn geld, kennis of tijd doneert. Wie geld wil geven kan kiezen uit tal van projecten. Wie geld wil inzamelen voor een eigen project kan van de diensten van de 1% club gebruik maken. Daardoor maak je gratis, eenvoudig en snel een eigen webpagina en profiteer je van het grote bereik van de 1% club, LinkedIn (600 leden), Twitter (ruim 2500 volgers), Facebook (11.361 leden) en Hyves (900 vrienden). Je kunt niet alleen online fondsen werven maar ook vrijwilligers vinden. De 1% CLUB regelt het online donatieproces en maakt eens per maand het geld naar het project over.
Toch blijft fondswerven ook dan een persoonlijk gebeuren. Volgens Joost Poell, voorzitter van de Zutphense Stichting Sarangkot, werkt 'face to face' nog altijd het beste. "Als je op het juiste moment je vrienden vraagt om een donatie levert dat altijd wat op." De Stichting Sarangkot zorgde in haar tienjarig bestaan voor een watervoorziening, een tempel en een school voor het Nepalese dorp Sarangkot in de Himalaya's. Onlangs besloot Poell om zijn relaties via LinkedIn te benaderen ten behoeve van Sarangkot. Via LinkeIn heeft hij een netwerk van honderd relaties, vriendschappelijke en zakelijk. "Het zijn mensen met een hogere opleiding en goede banen. Ik ben benieuwd wat het oplevert als ik hen via LinkeIn om een donatie vraag." Poell presenteert zichzelf op LinkedIn met een foto als bergsportbeoefenaar. Zijn relaties zullen niet verrast zijn over zijn band met een Himalayadorp. Ook Tessa Klooster, freelance journalist in Zwolle en voorzitter van de Stichting Patakolos ziet de potentie van het internet en de sociale media. Ze richtte haar stichting op om een weeshuis in Peru te ondersteunen, waar ze vijf jaar geleden vrijwilligerswerk deed. "We hebben een website, een facebook-pagina en ik twitter. Toch merk ik dat mijn persoonlijke weblog nog het meest oplevert. Ook een artikel in de Stentor, dat geschreven was op basis van de informatie uit mijn weblog leverde veel donateurs op."
Fondswerven via het internet neemt in Nederland een grote vlucht, naar het voorbeeld van Amerika en Engeland. Nederland heeft met 82%, het hoogste percentage internetgebruikers van de wereld en 80% daarvan heeft wel eens iets gekocht via internet. Een mooi voorbeeld van fondswerving via de sociale media is de jaarlijkse marathon van Londen. Deelnemers werven sponsors via een eigen webpagina op www.justgiving.co.uk en twitteren, mailen en chatten erop los. Zo halen ze zes miljoen pond op voor een goed doel.
Een evenement als een sponsorloop, fietstocht, of een plaatselijke variant op het nationaal dictee biedt de mogelijkheid om van de deelnemers fondswervers te maken. Als iedereen zijn eigen vrienden en relaties benadert levert dat al gauw een behoorlijk bedrag op.
Een belangrijk element van fondswerving is de mogelijkheid om direct online te betalen. Wie niet gebruik wil maken van de ondersteunende organisaties als de 1% club of de Stichting Geef Gratis, kan zelf een contract sluiten met een bank om online te kunnen incasseren bijvoorbeeld via IDEAL en creditcards. Daarvoor betaal je maandelijks een bedrag van omstreeks 20 euro en 0,40 eurocent per transactie. Voor het aanbrengen van zo'n betaalmogelijkheid is wel wat ICT- ondersteuning nodig. Ook via Hyves bestaat er een mogelijkheid om online te betalen (http://afrekenenzakelijk.hyves.nl). Internetontwikkelingen gaan razend snel. Het duurt niet lang meer of iedereen kan via zijn mobiele telefoon betalen.
Aan de techniek zal het niet liggen. Maar uiteindelijk blijft het toch een kwestie van een warm hart en veel inzet.

Websites:
www.geefgratis.nl
www.geefsamen.nl
www.wildeganzen.nl
www.sarangkot.nl
www.patakalas.nl
www.balrashmisociety.nl

Tips voor effectief fondswerven via internet

- Bedenk een actie of evenement,
- Kondig die ruim op tijd aan bij je relaties en donateurs.
- Vraag al je donateurs om hun eigen netwerk te benaderen voor deelname en of donaties
via email, Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter
- Vraag een bekend persoon die twittert en veel volgers heeft of hij/zij de actie wil aanbevelen
- zorg voor widgets en teksten om te gebruiken op de verschillende media en voor de techneuten, die daarbij kunnen helpen
- zorg voor mogelijkheden om direct online geld over te maken.
- en als dat allemaal te ingewikkeld is, breng je project dan onder bij een organisatie als Geef Gratis, Wilde Ganzen of de 1% club
.

blank.jpg