Introdans Interactie legt onvermoede talenten bloot

Introdans Interactie legt onvermoede talenten bloot (CKV-gids september 2011)

Wie kennismaakt met de dansworkshops van Introdans wil steeds meer. Dat kan ook, want er zijn veel mogelijkheden. Er is een dansworkshop van een uur, een project voor een dag, een complete lessenserie en een Meester-Class voor docenten. 



Het is een gewone dinsdag in mei op het Liemerscollege in Didam. Maar voor de tweede klas HAVO/ VWO is deze dag speciaal. Tevoren hadden ze geen hoge verwachting van het ingeroosterde dansproject. Moderne dans is dat wel stoer? Maar direct vanaf het begin is er geen tijd meer om je dat af te vragen. In de gymzaal klinken de pittige roffels van Slagerij van Kampen. Ritmes waarbij je niet stil kan blijven zitten. En dat is ook de bedoeling. De warming up gaat meteen van start. Minne van Loon, een van de vier dansdocenten van Introdans Interactie, kent geen genade. “Meteen knallen,” is haar motto. Daarna is het tijd voor het serieuzere werk, het aanleren van een gedeelte uit På Norbotten van de Zweedse choreograaf Mats Ek, een van de dansvoorstellingen uit het repertoire van Introdans Ensemble voor de Jeugd. Wie wil kan deze voorstelling later echt in de schouwburg bekijken en zal zijn eigen danspassen daarin terugzien. In de gymzaal bekijken de leerlingen een dvd van de choreografie en leren die te analyseren. Ze nemen er wat van over, onderzoeken wat er mogelijk is en verzinnen nieuwe passen voor hun eigen danspresentatie. In de repetitie bekijken ze kritisch elkaars optreden om daarna een voorstelling te geven aan hun medeleerlingen.
Moeilijk? “Nee, je hoeft er niet lenig voor te zijn, of jarenlang balletlessen te hebben gevolgd. Dat is het leuke van Introdans,” vertelt Annemieke Vervoort, algemeen manager Introdans Interactie. “Vanaf de start, veertig jaar geleden, hebben de oprichters zich ervoor ingezet om moderne dans te brengen bij een zo breed mogelijk publiek. En dat doen we nog steeds. Elk seizoen maken we nieuwe dansprojecten op basis van het repertoire van onze twee dansgezelschappen. Niet alleen op scholen ook in buurt- en clubhuizen en in de studio’s van Introdans in Arnhem mag iedereen met ons mee dansen.”
“Er is een dans voor elke leeftijd en elk niveau,” is de stellige overtuiging van Adriaan Luteijn, artistiek manager van Introdans Interactie.
Minne van Loon wil liever tevoren niets horen over de individuele capaciteiten en problemen van kinderen in haar groep. “Introdans Interactie maakt onvermoede talenten wakker. Docenten constateren vaak met verbazing dat juist de stille kinderen opeens vooraan staan. De drukke kinderen zien al snel in, dat je het verknalt als je niet geconcentreerd werkt. Het ziet er niet goed uit, als je staat te ginnegappen in je eigen voorstelling. Je moet wel samenwerken, creatief zijn en durven presenteren. Het zijn belangrijk competenties waar we aan werken in onze lessen.”
’s Middags komen de andere klassen de gymzaal binnenlopen om de korte voorstelling te bekijken. De tweedeklassers hebben zich gehuld in de fraaie kostuums van Introdans en beginnen enigszins gespannen aan hun danspresentatie. Bij de laatste klanken van de muziek eindigen ze geknield, dicht op elkaar. Ze slaan met hun handen twee keer op de grond en buigen hun hoofd naar de vloer. De muziek stopt, maar het duurt nog tien tellen voor ze zich weer oprichten. Even is het heel stil en dan begint het applaus. “Vooral die stilte aan het eind van de dans maakt het echt” vertelt een leerling. “Dat effect is weg, als je snel overeind komt. En dan te bedenken dat we op dit uur normaal wiskunde hebben.”

blank.jpg