Recensie Kerstgala Introdans 2015

Het mooiedingendieet

Het Kerstgala van Introdans doet verlangen naar meer

Afslanken en meer bewegen is na de overvloedige feestdagen een voor de hand liggend voornemen voor het nieuwe jaar. Als het lukt, is het mooi, maar veel bevredigender lijkt mij een 'mooiedingendieet': meer naar theater, minder televisie en andere ruis. Ik bedacht dit op het balkon van de Arnhemse schouwburg, genietend van het Kerstgala van Introdans. Dit Kerstgala is een feestelijke traditie voor het hele gezin De rode loper ligt uit voor de schouwburg. Een fotograaf staat klaar om de VIPs te fotograferen. De schouwburg gonst van feestelijk geklede families. Je beseft weer even dat Arnhem DE modestad is. Beide ensembles van Introdans treden op tijdens het Kerstgala, dus ook voor de kleintjes biedt Introdans Ensemble voor de Jeugd spannend kijkplezier. En dan gaat het doek op en betreedt je een andere wereld, waarin dans en muziek, maar vooral schoonheid centraal staat. Wat altijd weer opvalt bij het Kerstgala is, dat na afloop ieder een verschillend favoriet onderdeel noemt uit het programma. Voor mij is Swingle Sisters van Alexander Ekman , een première voor Introdans, favoriet. De keuze voor de muziek van Rossini van het Philharmonia Orchestre in Lux valt bij mij verkeerd. Maar het is wel een bruisende, energieke start van het programma, ontworpen door de zeer getalenteerde Laurent Drousie, danser en jongste choreograaf bij Introdans. Het Kleines Requiem van Nils Christe is een prachtig verstild ballet, waarin een lange witte bank al draaiend het wegtikken van de tijd verbeeldt en de vergeefse poging om de tijd terug te draaien. Er is geen tijd voor te veel zwaarmoedigheid. Het doek gaat op voor drie zeldzaam grappige zussen, Swingle Sisters. Ze zingen een lied, dat bestaat uit kuchen en niezen op de maat van de muziek vanachter een kleine bewegende balie. Een van hen blijft overeind en gaat zich te buiten aan het gooien met eieren en overgiet zichzelf met liters melk. Dat alles is zo afgepast precies, dat je, eenmaal uitgelachen, vol bewondering bent voor de Zweedse choreograaf . Na de pauze is er een heerlijk verhalend ballet. Kinderspelen van Jirí Kylian is een heftig sprookje. Wat me daarvan vooral bijblijft, is de pas de deux, waarin een strak om de benen sluitend kostuum tot grote inventiviteit leidt. Roel Voorintholt, artistiek directeur van Introdans zei het eerder na een ziekteperiode: "Kunst werkt helend". Dans, muziek, en theater werkt als een soort tegengif bij de overdosis stress en terreur die we dagelijks tot ons krijgen. Ik ga voor een 'mooiedingendieet'.

Het Kerstgala van Introdans is nog te zien in Arnhem op 28 december 20.15 uur en in Apeldoorn op 29 december om 20 uur.